Vanhuspalvelut 21.3.24

Jäsentapaamisessa torstaina 21.3.24 Viertolassa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) projektipäällikkö Petra Blom-Toivosen aiheena oli ”Vanhuspalvelut ja kehittämistyö”.

Vantaa ja Kerava: kaksi kaupunkia, 4800 työntekijää, 280 000 asukasta, 46 000 yli 65 vuotiasta, yksi hyvinvointialue. VAKEn viisi näkökulmaa hyvinvointiin ovat: vahvistaa hyvinvointia ja turvallisuutta, arvostaa henkilöstöä, toimia yhdessä, huolehtia kestävästä taloudesta ja parantaa palveluja.

VANHUSTEN PALVELUJEN TOIMIALA

Kotona asumisen palvelujen palvelualue

- Seniorineuvonta ja asiakasohjaus

- Omais- ja perhehoito- sekä muistiperheiden tuki, veteraanipalvelut ja gerontologinen sosiaalityö

- Kuntouttava päivätoiminta, ennaltaehkäisevät palvelut, liikkumista tukevat palvelut

- Kotihoito ja kotikuntoutus asiakkaiden omaan kotiin ja yhteisölliseen asumiseen

- Kotona asumista tukevien palvelujen sekä asumispalvelujen järjestäminen, ja ostaminen sekä asiakaskohtainen laadunvalvonta

Hoiva-asumisen palvelujen palvelualue

- Lyhytaikainen hoiva, hoito ja kuntoutus mm. omaishoidettaville (omaishoitajien vapaapäivät)

- Pitkäaikainen kuntoutus, hoiva, hoito sekä saattohoito

- Yhteisöllisen asumisen palvelu hybriditaloissa

VANHUSPALVELUJEN TEHTÄVÄ

Vanhusten palvelujen toimialan perustehtävä on vastata Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusväestön lakisääteisistä ja tarpeen mukaisista palveluista ja mahdollistaa vanhusten oman näköinen kotona asumisen tai asuminen kodinomaisessa asuinympäristössä elämän loppuun asti.

Oikea-aikaiset palvelut varmistetaan kohdennetulla neuvonnalla, ohjauksella ja palvelutarpeen arvioinnilla. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen mahdollistetaan yhdessä!

Omassa kodissa asui vuoden 2023 lopussa 93,7 % alueen yli 75-vuotiaista. Kotihoidossa oli vuoden lopulla noin 1 700 asiakasta, näistä ostopalveluasiakkaita 23 % (400 asiakasta). Kotihoidon asiakasmäärä kasvoi vuoden aikana 115 asiakkaalla. Ostopalvelulla katettiin henkilöstövajetta ja palvelutarpeen kasvua.

HYVÄikä KEHITTÄMISTOIMENPITEET - OHJAAVA SENIORITOIMINTAMALLI

Hyvinvointikiertue on tavoittanut hyvin alueen iäkkäitä, esim. n. 88 kävijää Peijaksen Olka-pisteellä maaliskuussa 2024. Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on sujuvaa. Ruotsinkielinen jalkautuminen suunnitteilla syyskuulle 2024. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhustenpalvelut ja hanke ovat mukana vanhustenpäivän pääjuhlassa 6.10.2024 Keravalla.

Osana kehittämistyötä ovat palveluopas ja esitteet, joita on painettu 5000 kpl ja joita on jaettu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen keskeisille toimipaikoille (Keravan asiointipiste, Keravan kirjasto ja Keravan terveysasema) ensimmäiset 1350 kpl sekä julkaistu opas verkossa vanhuspalvelujen sekä Seniorineuvonnan sivuilla. Esite postitettu kaikille (kunhan ei markkinointikieltoa) Vantaalla ja Keravalla asuvalle yli 75 vuotiaalle kotiin. Petra Blom-Toivonen lupasi lisää palveluoppaita Keravan terveyskeskukseen.

VIESTINTÄTYÖPAJAN SATOA

Aihe 1: Mitä viestintäkanavia iäkkäät mieluiten käyttävät? Miten voisimme parhaiten tavoittaa iäkkäät?

- Käytetyistä viestintäkanavista esille nousivat tiedonsaanti perheiden, läheisten ja tuttavien sekä yhteistyökumppaneiden kuten seurakuntien kautta

- Iäkkäitä voidaan tavoittaa paikoista, joissa he muutenkin liikkuvat kuten terveysasemilla, kirjastoissa, ostoskeskuksissa ja uimahalleissa.

- Tärkeinä viestintäkanavina pidettiin myös paikallislehtiä, kotiin lähetettäviä kirjeitä, ilmoitustauluja, puhelinta sekä verkkosivuja ja sosiaalista mediaa.

Kuinka VAKE vastaa tarpeeseen: Vahvistamme ikääntyneiden ohjausta ja neuvontaa sekä lisäämme tietoa monilla toimenpiteillä kaksikielisyys huomioiden:

- Hyvinvointikiertue: tarjoamme ohjausta ja neuvontaa kasvotusten Seniorineuvonnan ammattilaisilta sekä muiden toimijoiden edustajilta vaihtuvissa Vantaan ja Keravan paikoissa, joissa ikääntyneitä liikkuu.

- Olemme mukana myös Hyvinvointitoimijat tutuksi infotapaamisissa.

- Olemme julkaisseet Ikääntyneiden palveluoppaan ja se on saatavilla sähköisesti verkkosivuilla ja painettuna mm. Vantaa-infoissa ja Keravan asiointipisteellä.

- Kehitämme verkkosivuja jatkuvasti mm. asiakaspalautteen pohjalta.

- Pyrimme lisäämään tiedotusta painetussa mediassa kuten Vantaan Sanomissa ja Keski-Uusimaassa.

- Hyödynnämme kotiin jaettavia kirjeitä aina, kun se on mahdollista.

- Selvitämme yhteystyön mahdollisuuksia kuntien ja seurakuntien kanssa.

Aihe 2: Mistä asioista iäkkäät kaipaavat tietoa?

- Palvelukanavista ja –neuvonnoista

- Palvelusisällöistä ja –prosesseista

- Ohjeita, kuinka toimin, jos tarvitsen jotain tiettyä palvelua. Esille nostettiin myös, että tiedon on oltava selkeää, ymmärrettävää ja helposti saatavilla. Samoin tiedon tulee tukea itseohjautuvuutta eli sen pitää olla ohjeistavaa.

Kuinka VAKE vastaa tarpeeseen:

- Ikääntyneiden palveluoppaaseen on koottu kaikkien ikääntyneille keskeisten hyvinvointialueen toimipisteiden ja palvelujen yhteystiedot. Oppaassa on kerrottu, mitä eri palvelut tarkoittavat, mitä ne pitävät sisällään ja kenelle ne on suunnattu. Oppaassa on tietoa myös muista alueen toimijoista ja palveluista kuten seurakuntien ja kaupunkien palveluista. Opas löytyy hyvinvointialueen verkkosivuilta sekä paperisena mm. Vantaa-infoista ja Keravan palvelupisteeltä.

- Kehitämme verkkosivuja jatkuvasti, teemme palvelumuotoilua ja hyödynnämme kokemusasiantuntijoita. Olemme tehneet esimerkiksi sivuston omaishoitajille.

- Lisäämme ja selkeytämme verkkosivujemme palvelukuvauksia ja ohjauksia.

- Olemme sitoutuneet kognitiivisen saavutettavuuden kehittämiseen ja teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi ja hyödynnämme mm. selkokieltä.

TERVEYDENHUOLLON SENIORITOIMINTAMALLI

Osaamisen vahvistaminen ja kotiin annettavan lääkärityön kehittäminen

Osana terveydenhuollon senioritoimintamallin kehittämistä pilotoidaan vuoden 2024 aikana kotiin vietävää lääkärityötä. Ennakoivalla kotiin vietävällä lääkärityöllä on tavoitteena tukea iäkkäiden toimintakykyistä kotona asumista mahdollisimman pitkään. Kehitystyö aloitettiin vuoden 2024 alussa omasta kotihoidosta kehittämällä ja pilotoimalla toimintamallia vuosittaisten kontrollikäyntien/geriatristen arviointien sekä niiden pohjaksi vaadittavien ennakoivien toimenpiteiden toteuttamiseen. Pilotissa koulutetaan henkilöstöä, kehitetään arviointimittaristoa ja potilastietojärjestelmään integroitavaa riskihälytintä. Henkilöstön koulutuksessa kiinnitetään erityisesti huomiota arviointiosaamisen kehittämiseen ja yhteistyöhön Liikkuvan Liisan kanssa. Tavoitteena on, että mahdollisimman pian jokaisella kotihoidon asiakkaalla on nimetty oma kotihoidonlääkäri ja toteutettu/sovittu vuosittainen terveystarkastus. Myöhemmin vuoden 2024 aikana Iäkkäiden omaishoitoperheiden osalta on tavoitteena pilotoida omatiimimalliin perustuvaa hoitaja-lääkäri -mallia. Tarkoituksena on tukea omaishoitajan jaksamista tarjoamalla tukea omaishoitoperheen terveydenhoitoon ja sen ylläpitoon. Malli perustuu kerran vuodessa tarjottavaan ennakoivaan vuosikontrolliin ja sen yhteydessä kehitetään konsultaatio mahdollisuuksia ja teknologisia ratkaisuja.

TOIMIALAN TAVOITE: Kotona asumista tuetaan laadukkailla kotiin vietävillä lääkäripalveluilla, joilla vähennetään päivystykseen joutumista. Hoivapaikkojen tarve ei kasva samassa suhteessa kuin ikääntyneiden määrä.

TOIMENPIDE: 1) Kotona asumista tuetaan senioritoimintamallissa kehitettävällä kotiin vietävillä lääkäripalveluilla. 2) Hoitajien konsultaatio-osaamista vahvistetaan.

TOIMEENPANO: 1) Kotihoidon lääkärityön pilotti omakotihoito. 2) Iäkkäiden omaishoitoperheiden omatiimimalli pilotti. 3) Riskihälyttimen kehittäminen. 4) Hoitajien arviointiosaamisen lisäämisen koulutuskokonaisuus. 5) Etäkonsultaatio -ja etädiagnostiikkalaitteiden pilotti.

Esityksen lopuksi yleisö sai kysyä Petra Blom-Toivoselta hyvinvointipalveluihin liittyviä kysymyksiä ja se viritti mielenkiintoisen keskustelun mm. asuntojen sähkölukkojen tarpeellisuudesta kotihoidossa.