Arki ilman nettiä 25.1.24
Jäsentapaamisessa torstaina 25.1.24 Viertolassa Kuluttajaliiton kouluttajan Jaana Savolaisen aiheena oli ”Miten elän arkea ilman digiä?”. Suomessa on tällä hetkellä n. 700 000 digitöntä henkilöä.
Luennolla käytiin läpi mitkä ovat välttämättömät palvelut ja niiden saavutettavuus ilman verkkopankkitunnuksia. Välttämättömiä palveluita ovat esim. terveys-, pankki-, vakuutuspalvelut, julkinen liikenne, sähkö, vesi, telesopimukset, ruoka ja lääkkeet.
Laskujen maksu pankissa onnistuu maksupalvelun kautta tai laskuautomaatilla. Huomioitavaa on tällöin laskujen ja tilitapahtumien maksullisuus, sillä pankeilla voi olla suuriakin eroja hinnoissa. Mielenkiintoista kuluttajakyselyissä käteisen rahan käytöstä oli että 70 % kuluttajista maksaa useimmiten maksukortilla mutta 91 % pitivät käteisellä maksamisen turvaamista välttämättömissä ostoksissa tärkeänä.
Käteisautomaattien määrä on kasvanut 11 % samaan aikaan kun käteisnostojen määrä on laskenut 52 %. Käteistä voi myös nostaa monista K-ryhmän kaupoista ostosten yhteydessä. Kuluttajaliiton tavoite on että käteinen on aina hyväksyttävä kaikissa kuluttajille välttämättömissä palveluissa.
Monet asiat voi hoitaa edelleen puhelimitse kuten esim. julkiset palvelut, julkinen liikenne, energia- ja vesisopimukset, puhelin-, pankki- ja vakuutusasiat sekä veroasiat ja KELA. Huomioitavaa on se, että yritysten on huolehdittava että numeroon soittavat kuluttajat tietävät puhelun hinnan, kun numero mainitaan mainoksissa, sopimusehdoissa yms.
Junalippuja voi ostaa lippuautomaateista tai R-kioskilta ja linja-autolippuja esim. R-kioskilta. Puhelinliittymän ostaminen puhelimitse vaatii sähköpostin ja/tai verkkopankkitunnukset. Jos näitä ei ole, helpointa on silloin asioida ko. operaattorin liikkeessä.
Verottajalla ja KELA:lla on kattavat puhelinpalvelut ympäri Suomea. Energia- ja vesisopimuksen tekeminen onnistuu myös puhelimitse.
Jaana Savolainen kävi läpi myös puolesta asioinnin, normaalin valtuutuksen ja edunvalvontavaltuutuksen sekä näiden erot.
Jos on tahtotilana kokeilla nettiä, niin ohjausta ja apua löytyy ajanvarauksella pankeista ja kirjastoista sekä digitukea yhdistyksiltä kautta maan.
Lopuksi Jaana Savolainen kertoi DVV:n (Digi- ja väestötietovirasto) Kansalaisneuvonnasta, joka vastaa julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin. Kuluttajaliiton neuvontapalveluista annetaan liiton jäsenille lakineuvontaa sekä liiton ulkopuolisille asumis- ja potilasoikeusneuvontaa.
